Sep 5, 2017
Devoteam en KPN werken momenteel gezamenlijk aan de implementatie van een meldkamerapplicatie die een belangrijke bijdrage moet leveren aan de openbare orde en veiligheid in ons land. Het project valt uiteen in twee onderdelen: de nieuwe centralistenapplicatie waarmee de medewerkers van de meldkamer gaan werken en de backend services die zorgen voor sessieafhandeling, state management en externe informatievoorziening. Jeroen Kuiper is lead van één van de twee subteams op het project en hij vertelt meer over de ins & outs.
  • Meldkamerapplicatie Devoteam KPN“Wij werken al ruim 10 jaar lang voor deze klant. 
    De reden dat ze steeds weer voor Devoteam kiezen, is wat mij betreft duidelijk: 
    we slagen erin hoge kwaliteit te leveren.”

    Dat is juist bij dit traject een cruciale overweging. 
    De meldkamer moet altijd beschikbaar zijn en foutloos werken, zo simpel is het.

  • High availability

    High availability is de belangrijkste opdracht die de ontwikkelaars hebben meegekregen. Dat betekent dat er goed nagedacht moet worden over de failover-scenario’s, waarbij ‘failover’ staat voor de automatische overschakeling naar backup services in het geval van een storing. Jeroen: “Dat levert een flinke uitdaging op. Het betekent dat het hele systeem met alle gekoppelde services fouttolerant moet worden vormgegeven. Als zich verstoringen voordoen, moet het systeem die automatisch oplossen. Het hele systeem is daarom zowel vanuit hardware- als software-oogpunt redundant opgebouwd; als er een onderdeel faalt, is er een ander onderdeel dat de werking overneemt. Het is daarnaast mogelijk om verschillende versies van de software naast elkaar te draaien, zodat ook bij upgradescenario’s de dienst volledig beschikbaar blijft.” Het geheel betekent daarmee een grote vooruitgang ten opzichte van het oude systeem, waarin het oplossen van fouten en voorkomen en verhelpen van downtime voornamelijk een kwestie van handwerk was.

  • Centralistenapplicatie

    Tweede onderdeel van het project is de ontwikkeling van een nieuwe centralistenapplicatie. Dat is een maatwerkapplicatie die de rol van een hardwarematige telefoon overneemt. Alle functionaliteit van de telefoon (aannemen, ophangen, telefoonboek, doorverbinden, in de wacht zetten, enz.) kan via deze applicatie bestuurd worden. Die stuurt uiteindelijk de telefooncentrale aan die het ‘echte telefoonverkeer’ afhandelt. De functionaliteit van de centralistenapplicatie is dezelfde als de oude, maar krijgt een nieuwe User Interface die een betere visuele ergonomie biedt. Daarmee wordt de gebruikerservaring van de centralisten (die verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van de noodhulpgesprekken) verbeterd.

  • Beheer

    Devoteam helpt ook bij de bouw van het nieuwe webgebaseerde beheerportaal, die het technisch en functioneel beheer faciliteert. Van daaruit kunnen beheerders systeemparameters veranderen, gebruikers aanmaken, centralisten aanmaken, etc. Bovendien worden daarin alle events die zich voordoen in de omgeving gelogd. 

  • Conclusie

    Als alles volgens verwachting loopt, ronden Devoteam en KPN het project in 2018 af. KPN heeft dan de beschikking over een beter te beheren, hoogbeschikbare en fouttolerante meldkameroplossing. Dat is voor alle betrokkenen een heel prettig vooruitzicht! Martijn Vos, Product Owner bij KPN: “De samenwerking met Devoteam is erg prettig; niet alleen zijn de collega’s van Devoteam professioneel en kundig, ook zijn ze in staat om zich in te leven in de klantcase. Van daaruit weten ze goed wat nodig is om het werk tot een kwalitatief hoog niveau te brengen. En dat is precies wat met deze oplossing de bedoeling is!”